کد مطلب:276320 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

تجدید بنای اسلام پس از کهنه و فرسوده شدن آن
در دعایی كه به وسیله عَمْری رحمه الله از آن حضرت روایت شده، آمده است: «وَجَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحی مِنْ دِینِكَ...»؛ (پروردگارا) آنچه از دین تو محو شده، به وسیله او تجدید فرمای. و در دعای دیگری كه از حضرت ابوالحسن الرضاعلیه السلام روایت شده، چنین می خوانیم: و آنچه از كاخ دین تو ویران گشته و یا از احكام شرع تغییر و تبدیل یافته، به وسیله او تجدید فرمای و از نو بنیاد كن تا این كه به دست او شرع تازه و آیین جدید و شادابی به سوی مردم بازگردانی. [1] .

و در بحار به نقل از ارشاد القلوب دیلمی از حضرت صادق علیه السلام روایت است كه فرمود: هنگامی كه قائم بپاخیزد مردم را بار دیگر به اسلام دعوت كند و آن ها را به امری كه از بین رفته و عموم مردم از آن جدا گشته و به گمراهی افتاده اند، هدایت فرماید. برای این جهت حضرت قائم علیه السلام را مهدی نامیده اند كه به امری كه از آن وامانده اند، هدایت می كند،



[ صفحه 122]



و بدین سبب او را قائم نامیده اند كه به حقّ قیام می كند. [2] .

و در غیبت نعمانی از امام باقرعلیه السلام روایت است كه درباره شیوه حكومت حضرت قائم علیه السلام فرمود: حضرت قائم - عجّل اللَّه فرجه الشریف - با امری جدید و كتابی نوین و قضاوتی تازه كه بر عرب شدید است بپا خواهد خاست. [3] .

و از حضرت امام صادق علیه السلام در پاسخ به سؤال كسی كه از شیوه و شگرد حضرت مهدی - عجّل اللَّه فرجه الشریف - پرسید، آمده است: همان برنامه ای كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله پیش گرفت حضرت قائم علیه السلام انجام خواهد داد، بنیادهای پیشین را منهدم و ویران می سازد چنان كه رسول گرامی صلی الله علیه وآله نظام جاهلیت را ریشه كن كرد و اسلام را از نوع آغاز می نماید. [4] .

در خبر دیگری نظیر همین روایت از حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام آمده است.

و از همان حضرت (امام باقرعلیه السلام) روایت است كه فرمود: به تحقیق كه وقتی قائم ما بپاخیزد، مردم را به امر جدیدی دعوت خواهد كرد، همان طور كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله دعوت فرمود و اسلام غریبانه آغاز شد و به حال غربت باز خواهد گشت، همان طور كه آغاز شد. پُ خوشا به حال غریبان. [5] .

و از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده كه فرمود: اسلام غریبانه شروع شد و باز هم مانند اوّل كارش خواهد گشت، پس خوشا به حال غریبان. ابوبصیر عرضه داشت: این را برای من توضیح دهید كه خداوند كارتان را سامان دهد؛ فرمود: دعوت كننده از ما دعوت نوینی آغاز می كند همان طور كه رسول خداصلی الله علیه وآله آغاز كرد. [6] .

و از همان حضرت است كه فرمود: گویا قائم علیه السلام را بالای منبر می بینم كه از آستین قبایش نوشته ای كه به مهر زرّین ممهور باشد، بیرون آورد و مهر از آن برگیرد و آن را بر مردم بخواند، پس مانند گوسفند از دور او پراكنده شوند و كسی جز نقیبان باقی نماند، پس آن حضرت سخنانی خواهد گفت. آن گاه آن ها پناهگاهی نیابند تا این كه به سوی او



[ صفحه 123]



بازگردند و من می دانم سخنی را كه او خواهد گفت.


[1] جمال الاسبوع: 509.

[2] بحار الانوار: 30:51.

[3] غيبت نعماني: 122.

[4] غيبت نعماني: 121.

[5] غيبت نعماني: 173.

[6] غيبت نعماني: 173.